Pentru cei mai mulţi întreprinzători, banii necesari investiţiei iniţiale într-o afacere sunt o mare problemă. Unele afaceri necesită însă sume foarte mici, cum este cazul MLM-ului.Multi Level Marketing-ul (MLM) sau aşa-numitul marketing în reţea ori în sistem etajat (piramidal) nu este nici pe departe o afacere clasică. Fiind considerată de mulţi economişti „afacerea viitorului“, ea este, fără îndoială, unul dintre cele mai controversate şi mediatizate sisteme de marketing din lume. Acesta permite obţinerea banilor datorită efectului multiplicării în reţea şi muncii în echipă. „O structură MLM de distribuitori independenţi ai produselor unei companii naţionale sau multinaţionale se prezintă astfel: distribuitorul X cooptează persoanele Y şi Z să promoveze pe piaţă produsele sau serviciile companiei“, notează www.afaceri-online.net.
De unde vin banii Din momentul în care au devenit la rândul lor distribuitori, Y şi Z pot obţine profit fie printr-o activitate de marketing/vânzare de produse, fie prin cooptarea directă în sistem a unui cerc de persoane considerate capabile să extindă la rândul lor afacerea prin propriile filiere şi strategii de piaţă. „Nu de puţine ori se abordează ambele opţiuni. Fiecare participant la o afacere MLM încasează comisioane din rulajul de produse înregistrat atât din vânzările personale, cât şi la nivelul întregii reţele de colaboratori (direcţi şi indirecţi) pe care a creat-o“, mai notează www.afaceri-online.net.
Cele mai cunoscute afaceri de tip MLM Printre cele mai de succes afaceri de tip MLM se numără Amway, Avon Cosmetics, California Fitness, Forever Living Products, Hemel Cosmetics, Herba Life, LifeCare, Metabond, Oriflame Cosmetics, Zepter. „Succesul şi eficienţa MLM se bazează tocmai pe eliminarea concurenţei şi promovarea cooperării“, notează www.mlmonline.ro. E însă nevoie de timp, muncă şi perseverenţă.
St