Situatia figurata in titlu pare sa tina de domeniul comicului absurd, sau macar de neverosimil, desi Al Pacino ne-a prezentat-o intr-un film memorabil, Parfum de femeie, iar cu talentul sau iesit din comun aproape ca ne-a convins. Nu va trece mult insa pana cand de la volanul unui automobil abia oprit in parcare va putea cobori, cu bastonul lui alb si ochelarii negri, un nevazator, iar faptul acesta n-ar mai mira atunci pe nimeni, fiindca masina insasi "vede" drumul si obstacolele in locul lui.
Aceasta performanta tehnica se pregateste tot la General Motors, de unde primim asigurari ca in maximum zece ani firma va produce un vehicul inteligent si autoghidat. El va utiliza, in fond, o tehnologie care exista si astazi: radar, senzori de miscare, aparatura de atentionare in privinta devierilor de pe traseu, controlul electronic al stabilitatii si harta digitala accesata prin satelit. Toate acestea mai trebuie insa legate intr-un tot armonios si functional. Compania a adunat in jurul proiectului sau minti stralucite, universitari, ingineri specializati in automatica, specialisti in asigurarea traficului pe autostrazi. Scopul declarat al unei asemenea concentrari de forte creatoare nu este altul decat ameliorarea conditiilor de circulatie pe drumurile publice, reducerea numarului de accidente si fluenta traficului, acesta din urma amenintat in permanenta, astazi, de o dramatica si greu rezolvabila congestionare. Evident, conducerea automata vizeaza nu doar rotile si volanul masinii, ci si consumul rational de combustibil, precum si controlul emisiilor de gaze toxice in atmosfera.
In urma cu niste ani, cand SF-ul mondial, dar si al nostru erau extrem de sensibile la astfel de proiecte tehnice, si l-ar fi revendicat neintarziat si fara discutie pe acesta de care pomenim aici. Dar Lary Burns, vicepresedintele insarcinat cu cercetarea si dezvoltarea proiecte