Dragos Manac publica pe blogul sau un articol in care face zece recomandari pentru cei care vor sa vanda "destept". "E un subiect foarte larg, pe care o sa insist, dar acum vreau sa ofer cateva sfaturi simple care o sa-ti schimbe modul in care iti alegi clientii. Poti extrapola si adapta la activitatile tale, daca nu esti un mic antreprenor din zona serviciilor", scrie Dragos Manac.
1. O afacere mica de succes vinde scump (cu toate implicatiile: profesionalism, tehnica, volum, management etc). Daca esti mic si vinzi ieftin nu vei avea vreun succes rasunator, ci un simplu job. Daca nu poti sa vinzi scump, ia-ti un simplu job, fara riscurile antreprenoriatului.
2. Fa-ti calculele, afla cat te costa desfasurarea activitatii, include un coeficient de risc. Cosiderand un nivel scazut-mediu de incarcare/succes, afla cat te costa in realitate o ora de munca sau vanzarea unui produs. Tocmai ai obtinut pretul minim sau adaosul cu care poti vinde. Stiu, e mereu mult mai mare fata de ce credeai!
3. Stabileste pretul. Nu-ti fie jena sa ceri cat crezi ca meriti. Unii clienti vor zice pas, e alegerea lor. Acesta e momentul esential in care scapi de cei care vor reduceri dramatice sau au alte sisteme de referinta si evaluare a activitatilor sau produselor.
4. Cauta referinte despre client. El poate sustine ca fuge de la un contractor prost, cand defapt el este un client insuportabil si altuia ca tine i s-a acrit de "colaborare". Asigura-te ca plateste la timp si ca e serios. Cere-i garantii de la bun inceput daca pare a nu fi de incredere. Daca refuza sau devine incordat, renunta.
5. Incheie un contract cu clientul, dupa un model verificat de un avocat. Nu te apuca de munca fara semnatura clientului, cata vreme nu ai o agentie de recuperari a la Soprano’s. Tergiversarea si comentarea excesiva a contractului trebuie sa-ti a