» Portul Constanta reprezinta mai mult de un sfert din economia judetului.
» Cu toate acestea, numai jumatate din capacitatea sa este folosita in prezent.
» Fiecare nava care intra in port genereaza o cifra de afaceri de peste 400.000 de dolari si noua locuri de munca.
O echipa de cercetatori ai Universitatii Maritime Constanta a prezentat ieri, la sediul Administratiei Porturilor Maritime, impactul economic generat de porturile Constanta, Mangalia si Midia. Conform studiului, cifra de afaceri generata de acestea reprezinta 25% din cifra totala a judetului, locurile de munca oferite de industria portuara reprezinta 28,8% din totalul locurilor de munca la nivelul judetului, iar veniturile salariale reprezinta 32,9%. Coordonatorul lucrarii, prof. univ. dr. Doina Carp, a precizat ca traficul de marfuri a crescut de aproape opt ori, in perioada 2000-2005. Constantin Matei, directorul general al CNAPMC, a declarat ca traficul de containere a cunoscut o crestere exploziva incepand din 2007 si a precizat ca, in ultimii ani, in portul Constanta traficul de marfuri s-a dublat, de la 30 de milioane de tone, in 2000, la 60 de milioane, in prezent. Cu toate acestea, in 1988 in port au ajuns 80 de milioane tone, iar capacitatea la ora actuala depaseste 100 milioane tone si este in continua extindere, ceea ce inseamna ca in prezent portul functioneaza la jumatate din capacitate.
Studiul realizat releva si un aspect ingrijorator: circa jumatate din volumele de marfuri inregistrate la 14 categorii de marfuri analizate sunt influentate de factori conjuncturali.
Potrivit lucrarii, impactul economic direct al porturilor maritime romanesti a fost, in 2005, de 1,05 miliarde dolari, iar cel secundar l-a depasit, atingand cifra de 1,12 miliarde dolari. Raportat la economia judetului Constanta, de 8,83 miliarde dolari, reprezinta un sfert din total.