Cea mai recenta tranzactie din retailul GSM local, prin care Vodafone a cumparat distribuitorul Proton, consemneaza o stare de fapt: o intreaga generatie de antreprenori locali care au crezut in urma cu zece ani in explozia telefoniei mobile a ajuns in etapa exit-urilor.
In marea majoritate a cazurilor, fie ca este vorba de Razvan Cuc (Plus GSM), Mihai Iosub (Petrocom) sau Gabriel Sandu (Proton), avem in fata antreprenori care au inceput afacerile din retailul cu telefonia mobila cand aveau putin peste 20 de ani, iar industria locala era inca intr-o faza incipienta.
Primul semn important al valului de tranzactii inregistrat astazi pe retailul GSM a fost dat de Sorin Stoica, prin tranzactia in care a vandut Dasimpex si alti retaileri mai mici catre fondul de investitii Ged Capital, in iulie 2006.
Au urmat tranzactiile prin care Plus GSM era preluat de acelasi Ged Capital, apoi vanzarea Petrocom si Proton catre Vodafone.
Cei trei antreprenori au avut, in esenta, aceleasi explicatii pentru decizia de a vinde: scaderea veniturilor - determinata atat de cresterea retelelor de magazine ale operatorilor cat si de maturizarea pietei, precum si imposibilitatea dezvoltarii pe mai departe a retelelor construite in ani de zile. "Nu aveam sediul in Bucuresti, pentru a avea acces la informatii, la oameni bine pregatiti si nu mai aveam nici resursele financiare necesare pentru a deschide noi magazine acolo unde sunt acum clientii, in centre comerciale, in mall-uri", explica, intr-o discutie neoficiala cu ZF, unul din antreprenorii care au decis sa-si vanda compania.
Un exemplu este cazul Proton: compania isi programase afaceri de 50 mil. euro anul trecut, dar s-a oprit la un business de 36 mil. euro. Compania a fost totusi profitabila in 2007, inregistrand un castig net de circa 300.000 de euro, dupa cum a declarat pentru ZF Gabriel Sandu, fostul actio