- Economic - nr. 63 / 29 Martie, 2008 In prezent, ponderea accizei in pretul benzinei este de 33% si de circa 25% in cel al motorinei. Pentru a avea o dimensiune orientativa a inflatiei, majorarea accizei asupra pretului motorinei, la o rata constanta de schimb de 3,7 lei/euro si cota de 25% a accizei de la 274,6 euro/1.000 de litri la 359 euro/1.000 de litri, rezulta un pret al motorinei la pompa de 5,3 lei/litru fata de circa 4 lei/litru cat este in prezent. Ca urmare, odata cu cresterea pretului carburantilor datorita scumpirii barilului de titei pe plan mondial (in SUA a depasit 110 dolari) si alinierii accizelor va conduce si la majorarea preturilor celorlalte marfuri care depind de transportul auto. Astfel, motorina este mai scumpa decat benzina! Accizele vor adanci si mai mult diferenta in anii urmatori, provocand efectele in lant la nivelul preturilor, dar si in reorientarea productiei de autovehicule.
De la 1 aprilie va creste pretul gazelor naturale?!
Se discuta tot mai mult despre faptul ca cele doua mari companii din Romania insista ca, incepand cu 1 aprilie a.c., sa majoreze cu 12% pretul gazelor naturale. Motivatia: cresterea pretului/ 1.000 de metri cubi de gaze importate din Rusia, motiv care nu ar trebui sa fie invocat (ca de altfel si cel cu privire la alinierea preturilor practicate in tarile din Uniunea Europeana) de cateva ori intr-un an ( in 2008 este a doua sau a treia oara cand se majoreaza pretul din aceleasi motive), pentru ca, daca nu gresesc, peste 60% din consumul de gaze naturale se asigura din productia interna. Comisia Nationala de Reglementare, daca va da curs cererii companiilor de gaze naturale, si pretul carburantilor va spori in ritmul propus, unde vor ajunge preturile produselor alimentare si industriale, preturi care deja sunt insuportabile pentru veniturile romanilor? Solutia: sa nu mai consume gaze, c