- Diverse - nr. 63 / 29 Martie, 2008 Cand, in 1945, am intrat in clasa I a Scolii Normale din Targu-Mures, notiunea de disciplina ne era straina, cel putin noua, incepatorilor. Respectul fata de profesori era, insa, un lucru sfant. Ei erau izvor nesecat de cunostinte si model de comportare. Ca elevii din clasele superioare discutau intre ei si erau nemultumiti, cateodata, de unii profesori, era o realitate. Dar nu stiu ca vreunul sa fi "ridicat glasul” in fata cuiva. In clasele superioare erau si elevi cu armata facuta, dar n-am auzit pe nimeni sa comenteze, nici macar spusele pedagogului, care era un incorporabil, abia iesit din liceu. Prin 1946, a venit in clasa a VII-a sau a VIII-a un elev nou: Mihai Mardare. Am aflat si noi, de la elevii mai mari, ca era basarabean, ca a luptat pe front si a cazut prizonier la sovietici. Cunostea limba rusa, fapt ce l-a ajutat sa evadeze si sa ajunga in Romania. Nu stiu ce abatere a savarsit, legata de invoirile pe care le primeam duminica in oras, dar pedagogul l-a pedepsit sa se tunda. Si elevul s-a tuns! Disciplina scolara s-a fisurat in anii urmatori, cand fiii unor proaspat promovati in posturi, dar nu dintre elevii silitori, carteau prin fata sau prin dos, impotriva unor profesori, iar acestia, inclusi acum in "mica burghezie”, isi bagau ciocul sub aripi, fiindca stiau ce-i poate astepta. Aceasta stare de lucruri a durat si ea cativa ani. Parinti si elevi nemultumiti au existat din totdeauna, dar aceasta nu stiu sa se fi transformat in amenintari sau in agresiuni. Evenimentele din 1989 au constituit o adevarata cotitura in starea disciplinei scolare. Elevii indisciplinati si cu rezultate slabe la invatatura au devenit "lideri”. Multi profesori exigenti au devenit "tinte”, iar Disciplina scolara pe toboganul tranzitiei predarea, la unele clase, o povara. Astazi, ca si ieri, izvorul conflictelor dintre cadrele didactice si e