Consultantii sunt persoane foarte ocupate, daca se tine cont de varietatea situatiilor de lucru si a organizatiilor intalnite, diversitatea tipologiilor umane cu care trebuie sa se confrunte sau presiunea constanta a timpului.
Iar atunci cand lucrezi pentru unul dintre cei patru mari - PricewaterhouseCoopers, KPMG, Ernst & Young sau Deloitte - lucrurile devin si mai incarcate. "Un post de manager dintr-o companie de consultanta este cel mai adesea ocupat de o persoana care 'a crescut odata cu compania', sau de o persoana care a ajuns pe aceasta pozitie atrasa din industrie, dupa acumularea unei experiente de cativa ani acolo", spune Horatiu Cocheci, manager Human Resource Services in cadrul PricewaterhouseCoopers (PwC) Romania.
In consultanta, titulatura de manager difera atat ca acceptiune, cat si ca activitati de ceea ce se intelege in mod curent prin intermediul acestui termen. In consultanta, managerul se afla, ierarhic vorbind, undeva la jumatatea drumului dintre consultant si partener. Prin comparatie, in industrie notiunea de manager este cel mai adesea asociata varfului de lance carieristic.
"Punctual, eu fac parte dintr-un departament de consultanta in resurse umane de 10 oameni, condus de un director. Pozitia de manager pe care o ocup, fara a presupune conducerea departamentului din punct de vedere administrativ, presupune o expertiza tehnica si de gestionare a resurselor umane care permite un grad mare de libertate si 'miscare'. Altfel spus, de la acest nivel din ierarhie se asteapta nu doar livrarea unor proiecte vandute de altii, ci si atragerea de business nou", declara Cocheci. Totodata, managerul in resurse umane joaca si rolul unui vanzator care de cele mai multe ori ofera mult mai multe sfaturi tehnice decat primeste. Anumite sfaturi ale managerului ajung si in atentia clientilor, care ii ocupa acestuia o mare parte din timpul