Taxa auto va reprezenta 2-3% din valoarea maşinii, potrivit noii metode de calcul dezbătute ieri de guvern într-o primă lectură. „De exemplu, pentru un autoturism Dacia Logan de 1.400 cmc, taxa va fi de 246 de euro (3% din valoarea autovehiculului), iar pentru un Volkswagen Passat de 1.900 cmc - 570 de euro (aproximativ 2% din valoarea maşinii)“, a explicat ministrul economiei şi finanţelor, Varujan Vosganian.
Comparativ cu valoarea actuală, noua taxă auto va scădea pentru un Renault Clio, cu o vechime de cinci ani, de la 1.000 de euro la 600, iar pentru un Renault Megane, cu o vechime de trei ani, de la 1.250 de euro la 840. „Cu cât au o tehnologie mai veche şi emit mai multe noxe, cu atât taxarea este mai mare“, a explicat Vosganian principiul aplicat.
În ceea ce priveşte autoturismele noi, ministrul a precizat că pentru unele maşini taxa va înregistra o „uşoară creştere“, dar a apreciat că noua formă de calcul este „mai degrabă un stimulent pentru industria autohtonă de automobile“.
De la plata taxei vor fi scutite automobilele destinate, printre altele, instituţiilor din domeniul culturii, sănătăţii, educaţiei, ministerelor şi altor organe ale administraţiei publice, autoturismele patronatelor şi sindicatelor reprezentative la nivel naţional, cele pentru asociaţiile şi fundaţiile care au statut de utilitate publică, maşinile utilizate de persoanele cu handicap şi cele pentru armată. „În situaţia în care formula actualei taxe este avantajoasă, atunci cetăţenii vor primi diferenţa înapoi, iar dacă în formula actuală suma este mai mare, nu le vom mai cere nici o diferenţă“, a spus ministrul, citat de NewsIn.
Noua formulă prevede taxarea noxelor în proporţie de 70% şi a dioxidului de carbon - 30%. Ca noutate, este reglementată o reducere de 25% din valoarea taxei pentru maşinile cu motoare diesel prevăzute cu filtre de particule. Taxa auto va re