Aflat pentru prima oara in Romania, la Institutul Francez din Bucuresti, cu ocazia avanpremierei filmului sau Un roman de duzina, celebrul Claude Lelouch a oferit - la conferinta de presa ulterioara vizionarii - o eleganta expunere a crezului sau artistic. Premiat cu Palme d'Or si Oscar pentru film strain in 1966, pentru Un barbat si o femeie, cu Grand Prix du Cinema Francais si Globul de Aur in 1968, pentru A trai pentru a trai, si cu Globul de Aur la categoria film strain in 1996, pentru Mizerabilii, regizorul a vorbit, printre altele, despre libertatea realizatorului in raport cu creatiile sale si despre ponderea acesteia in contextul filmelor de azi. Mai precis, desi a spus ca, atunci cand "esti tanar si castigi un Palme d'Or, acesta iti permite sa nu depinzi de comenzi si sa faci filmele pe care le vrei", Claude Lelouch a afirmat ca la ora actuala "serialele TV niveleaza cinematografia mondiala, fiind foarte dificil sa faci diferenta intre un regizor si altul, deoarece toti filmeaza cum vrea producatorul". In conditiile in care "regizorul functioneaza in serviciul producatorilor, scenaristilor si chiar al actorilor, iar filmele s-au comprimat la jumatate fata de durata de altadata (un alt Pe aripile vantului, de pilda, nemaifiind de conceput), avem nevoie de realizatori care sa treaca in Rezistenta cinematografica", a adaugat el. Legat de cinema prin cele mai puternice amintiri - parintii sai s-au cunoscut in sala de cinema, "la un film cu Fred Astaire si Ginger Rogers" -, primul film pe care l-a vazut a fost cel al propriei nasteri, inregistrat de tatal sau. La 4-5 ani nu mai putea nimeni sa-l scoata din sala de cinema, iar in timpul razboiului, mama sa il ascundea la film, pentru ca "in sala de cinema Gestapoul nu intra ca sa-i caute pe tinerii evrei". Date fiind aceste precedente, Lelouch afirma ca a fost programat pentru aceasta meserie...
Sunt do