Indiscutabil, venirea marilor retaileri in Braila, unde au investit zeci de milioane de euro in amenajarea unor spatii comerciale imense, produce efecte pozitive in economia locala. Practic, piata braileana de profil a devenit mult mai efervescenta ca urmare a cresterii concurentei odata cu intrarea in joc a retailerilor. Mai mult, stacheta privind conditiile de munca si de salarizare a fost ridicata: fata de 450 - 500 lei cit primeau la vechile locuri de munca, acum angajatii hypermarket-urilor primesc cel putin 700 - 800 lei, plus bonuri de masa si alte beneficii. In plus, conditiile de lucru sint in multe cazuri net superioare celor de la vechiul loc de munca. Lista beneficiilor pe care comunitatea locala le culege in urma acestor inaugurari este lunga, insa, dincolo de asta, exista efecte conexe negative resimtite de unii dintre angajatorii locali. In acest context, fenomenele conexe, asa-numitul revers al medaliei, ni s-a parut interesant de analizat.
Marii retaileri au atras "crema" salariatilor din confectii
Explozia hypermarket-urilor a generat fluctuatii masive de forta de munca pe piata braileana, accentuind criza resimtita de ani buni in mai multe sectoare de activitate. Concret, in cursul anului 2007, mii de salariati din confectii si din domeniul alimentatiei au optat pentru slujbele de la hypermarket. Practic, marii retaileri au "inundat" cu ofertele de angajare piata locala, dat fiind faptul ca trebuia sa-si acopere un necesar de peste 3.000 de joburi. Cartea pe care au mizat a fost evident pachetul salarial atractiv si, nu in ultimul rind, conditiile de munca oferite. Rezultatele nu au intirziat: marii angajatori au reusit sa atraga "crema" angajatilor, adica persoane tinere, calificate si dispuse sa se recalifice pe noile meserii. Mai mult, au investit in pregatirea profesionala a viitorilor angajati pe c