Directorul administrativ al companiei Romur SA, Paul Ciobanu, ne descifreaza hatisul legislativ al certificatelor, acordurilor si aprobarilor din lumea dezvoltatorilor imobiliari. Ca si in Biblie, „prima data a fost Cuvantul”, si in investitiile imobiliare totul porneste de la o idee, insa investitorul trebuie sa se bazeze pe mijloacele financiare necesare si sa aiba certitudinea ca le poate obtine în timp util. De asemenea, dezvoltatorul imobiliar trebuie sa aiba gandit amplasamentul, echipa si evaluarea ratei profitului a proiectului initiat. Dupa aceasta, in cursul oficial al dezvoltarii unui proiect imobiliar sunt doua etape. Prima ar fi obtinerea unui Certificat de Urbanism (CU) de la primarie, prin care specialistii acestei institutii dau investitorului principalele informatii de urbanistica si utilitare. Faza a doua, consta in proiectarea propriu zisa, executata de un proiectant, conform legilor in vigoare, concomitent cu obtinerea acordurilor si avizelor din CU. In cazul in care prin Certificatul de Urbanism s-a cerut intocmirea si prezentarea spre aprobare a unui Plan Urbanistic de Detaliu (PUD), atunci lucrarea incepe cu acesta, inclusiv proiectarea. Consiliul Judetean aproba de regula PUD cu observatii sau fara, aceasta lucrare fiind utilizata ulterior de proiectant la intocmirea proiectului general al lucrarii. Un loc special in cadrul acestor etape de obtinere a avizelor, il ocupa Acordul de Mediu, care este un document pentru a carui obtinere, prin lege este necesara o perioada mai lunga de timp si care implica atat consultarea institutiilor specializate ale statului, dupa caz, Primarie, Politie Inspectoratul de Stat in Constructii, Directia Apelor, Directia Sanitara, etc, cat si cetatenii. In momentul in care este nevoie de un Acord de Mediu, investitorul trebuie sa intocmeasca un raport de mediu executat de un expert autorizat, caruia i