„Necesitatea de a aparea primul magazin masonic s-a datorat faptului ca, in 15 ani de masonerie in Romania, recuzita masonica nu a fost vinduta la niste preturi ca intre frati“. Astfel argumenteaza recenta deschidere a magazinului masonic, de pe strada Gramont, Viorel Danacu, Mare Maestru al Marii Loje Nationale a Romaniei.
Acesta sustine ca multi producatori romani de sorturi si colane masonice au profitat de lipsa unui magazin specializat si, in pofida apartenentei la masonerie, au facut din vinderea lor „un business nefratern“.
In plus, in viziunea Marelui Maestru, comertul „la negru“ cu obiecte de vestimentatie specific masonice avea si un neajuns estetic. „Pentru ca existau diversi producatori de la care fratii isi achizitionau sorturile si colanele, cind ne intilneam la conventurile anuale se crea un ghiveci, caci albastrul de pe broderia de la Bucuresti nu e la fel cu cel de Cluj. Or, in strainatate, la astfel de manifestari vezi o uniformitate“, spune Viorel Danacu.
Ca urmare, Marea Loja Nationala a Romaniei, prin ONG Centrul de Studii Francmasonice Paris-Bucuresti, are inca de acum doi ani un act aditional prin care poate deschide un astfel de magazin, in principiu „de circuit intern“.
„Pentru inceput, intregul profit il vom reinvesti. Speram, de exemplu, sa ne putem muta intr-un sediu mai mare, intr-o zona centrala“, spune Viorel Danacu. „Nu ne intereseaza atit ca afacere, cit mai ales deplina regularitate a tinutelor fratilor“, asigura si „fratele“ responsabil de magazin, Ovidiu Tomescu.
Preturile sint „ca intre frati“, asigura cei care au avut ideea deschiderii magazinului, iar accesul la produsele de pe raft este liber si pentru „fratii“ din alte ramuri ale masoneriei romanesti, considerate rivale, precum Marea Loja Nationala din Romania (cea mai mare ca numar de membri) si Marele Orient al Roma