În fiecare an e la fel: preţurile produselor alimentare cresc brusc în preajma Sărbătorilor, iar românii, cuprinşi de febra cumpărăturilor, aleargă după cele mai mici preţuri. Paştele aduce primul val important de vânzări, de care producătorii şi comercianţii se vor mai bucura abia la iarnă, de Crăciun. Sursa: Răzvan VălcăneanţuSursa: Mircea Spiridonică
1 /.
De Sărbători, românii nu se uită la bani, în special când e vorba de mâncare, iar furnizorii şi distribuitorii caută să speculeze cât mai mult această tendinţă. „Ei au observat că, dacă cresc preţurile, cresc şi încasările. Încasările sunt mai mari nu pentru că au mâncat românii mai mult, ci pentru că au crescut preţurile“, explică analistul economic Ilie Şerbănescu.
Anul trecut, pentru a cumpăra câte puţin din fiecare produs pentru masa de Paşte, românii au cheltuit cel puţin câte 250 de lei. În pofida scumpirilor, în hipermarketuri s-au înregistrat vânzări-record la carnea de miel, cozonaci, ouă, dulciuri, vin şi băuturi răcoritoare.
De ce mâncăm mai scump
Majorările speculative de preţ nu explică, însă, în totalitate scumpirea alimentelor în această perioadă. Anul trecut, seceta a făcut ravagii în agricultură, iar efectele se vor resimţ i până la viitoarea recoltă. Cu condiţia să avem un an bun, altfel va fi şi mai rău. Scumpirea motorinei şi taxele pentru sacrificarea animalelor în abatoarele autorizate au şi ele o contribuţie semnificativă la conturarea preţurilor alimentare. „Producţia agricolă scade de la an la an, contribuţia agriculturii la PIB scade continuu. În aceste condiţii, preţurile nu pot să scadă“, subliniază Ilie Şerbănescu.
Cifrele îi dau dreptate analistului economic. Potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică, în 2007 agricultura a înregistrat un declin de 1,3% la nivelul contribuţiei la Produsul Intern Brut (PIB