Cand apeleaza companiile la serviciile firmelor de consultanta? Atunci cand nu fac fata situatiilor dificile din companie sau in mod curent pentru a avea o privire de ansamblu si pentru a beneficia de expertiza unor specialisti? Unele companii le fac pe
"Marea majoritate a companiilor nu investesc, cheltuiesc! De aici si folosirea foarte redusa fata de potential a serviciilor de consultanta. Si atat timp cat aceste servicii vor fi privite ca si cheltuieli, toata lumea pierde. Bresa in mentalitatea companiilor se numeste "sucess fee" (taxa de succes - n. r.). Pe aici patrunde consultanta, pentru ca in felul acesta, la final, acest serviciu devine investitie", este de parere Radu Ionescu, consultant negociator si trainer in negociere de afaceri.
Dar fie ca o vad ca pe o necesitate sau ca pe un un lucru care aduce plusvaloare in companie, organizatiile plaseaza bani in consultanta. "Am vazut cifre pe an de la sute de mii de euro la milioane, chiar zeci de milioane, dar acest lucru cand este vorba de organizatii mari in proiecte de schimbare de strategie. In principiu, preturile pentru servicii de consultanta variaza de la 250 de euro la mii de euro pe zi", spune Adriana Gontariu, consultant la compania HR Excesllence.
Ea precizeaza ca nivelul sumelor investite depinde de foarte multi factori ca tipul si dimensiunea companiei, politica organizatiei vizavi de investitiile in consultanta comparativ cu dezvoltarea capabilitatilor interne proprii, de stadiul de dezvoltare al organizatiei sau in functie de perioada prin care trece organizatia, daca trece printr-o schimbare majora sau printr-o perioada relativ calma.
Un exemplu concret este compania Lafarge, care, la nivelul anului 2007, a cheltuit aproape 1.000.000 de lei (260.000 de euro) pentru servicii de consultanta. "In cazul serviciilor la care apelam in mod curent (consultanta fi