Suntem dispusi sa platim pentru un aer mai curat ? Si evident, cat ? Aceasta este intrebarea cu care si-a inceput discursul primul ministru la audirea publica privind taxa pe poluare, menita a explica ratiunile taxei pe poluarea provenita de la autovehicule.
De la inceput trebuie spus ca premierul a raspuns foarte corect la intrebarea “Cine este vinovat pentru faptul ca aerul este deteriorat de poluare in marile orase?”. Cu argumentul ca 40% din emisiile de CO2 si 70% din celelalte emisii poluante sint produse, la nivelul Uniunii Europene, de traficul urban (as fi preferat aici niste date la nivelul Romaniei, dar probabil nu sint disponibile), raspunsul la intrebarea de mai sus este, fara doar si poate:
In mare masura, noi, cei care folosim masinile.
Firul logic al demonstratiei premierului se rupe insa la acest moment, pentru ca, la urmatoarea intrebare fireasca ce s-ar pune, Cine plateste pentru acest lucru? , raspunsul premierului este:
Pana de curand, nimeni. De acum incolo, insa, vor plati cei care polueaza. Chiar daca vorbim de masini mici sau autovehicule de mare capacitate.
Ce nu este corect in acest raspuns?
In primul rind nu este corect ca nimeni nu platea pina de curind. Pina in ianuarie 2008 taxa de drum se platea (si) in functie de normele de poluare ale autovehicului; din moment ce normele de poluare intrau in calcul nu pot accepta ca un posesor de autovehicul nu platea si pentru poluare. Din diverse ratiuni (poate tocmai pentru a nu taxa de doua ori “poluatorul” :D ), din acest an taxa de drum nu se mai calculeaza tinind cont de normele de poluare.
In al doilea rind nu este corect ca, de acum incolo, vor plati cei care polueaza. Formularea corecta este ca, asa cum arata propunerea guvernului, vor plati cei care vor inmatricula un autovehicul in Romania. Ceea ce e cu totul altceva. @N_