Publicate recent pe BRAT.ro, tirajele de la sfarsitul lui 2007 arata ca piata cotidienelor romanesti este in crestere, si nu in scadere. Fenomenul, pe care l-am anticipat pornind de la cifre neoficiale, porneste de la investitiile masive ale “mogulilor” din ultimii doi ani, scrie Iulian Comanescu pe blogul sau.
Cresteri si scaderi fata de 2006
Aparitia pe piata a doua noi tabloide, “Click!” si “Can-Can”, aduce un plus de 20% la tirajul total vandut al ziarelor care conteaza in 2007-2008.
Din tabel lipseste “Averea”, titlu care exista in decembrie 2006, vindea spre 30.000 de exemplare si s-a transformat in primavara lui 2007 in “Click!”, motiv pentru care cresterea de 19,3% nu se poate referi la toata piata. Cateva ziare cu tiraj mic, precum “Curierul national” sau “Ziarul”, nu au date care permit o comparatie intre cele doua luni decembrie, insa oscilatiile lor nu au influentat vizibil piata. Cu toate aceste corectii, putem spune ca piata cotidienelor cu plata (care exclude gratuitele “Compact” si “Curentul”) a crescut cu aproximativ 15%. Altfel spus, in Romania, in prezent, se distribuie 835.000 de exemplare de cotidiene centrale vandute si in jur de 1,1 milioane de exemplare de cotidiene cu plata si gratuite. in anii trecuti, totalul se situa sub un milion.
Performante si ingrijorari
Variatiile prezente pe coloana a patra a tabelului de mai sus nu trebuie luate ad litteram. Ele vin uneori din schimbarea politicii de marketing. Cateva evolutii merita totusi consemnate:
- “Click!” (Patriciu) si “Can-Can” (preluat de Sarbu, conform unor informatii neoficiale) sunt indubitabil vedetele lui 2007, cu un aport de aproape 165.000 de exemplare vandute pe piata, de la zero in al doilea caz si pornind de la in jur de 30.000 (fosta “Averea”), in primul.
- “Cotidianul” (Vintu) este singurul quality care a crescut,