- Cultural - nr. 75 / 16 Aprilie, 2008 Asterisc
CARTI CURAJOASE
Un tanar scriitor, inca nefamiliarizat intru totul cu istoria literaturii romane postbelice, initiaza o ancheta, cu o singura intrebare: "Care credeti ca sunt cartile de literatura cele mai curajoase aparute in Romania in perioada comunismului (fie proza, poezie, publicistica, teatru, eseu etc.), cartile pentru care autorii lor au riscat cel mai mult?" La o astfel de intrebare, prima reactie este sa dai "delete" si sa-ti vezi de treaba. Eziti insa, pentru ca e vorba de un tanar scriitor care vrea sa-si lamureasca niste lucruri, sa inteleaga niste intamplari din viata literara cu care el a fost contemporan foarte putin, ca "soim al patriei". Recunosc, eu, care am pus mii de intrebari unor scriitori, nu m-am gandit sa intreb ceva despre "cartile curajoase". Despre curaj in literatura am mai provocat la dialog pe unii, pe altii, dar, fireste, "curajul" nu putea fi circumscrisa ideologicului, ci esteticului. Ar fi fost o naivitate sa creada cineva ca se ia la harta cu regimul in cartile sale, in publicistica. Nu pentru ca ne-ar fi lipsit neaparat curajosii, dar gesturile n-aveau nicio sansa sa devina publice in tara. Vigilenta cenzorilor era greu de inselat si, daca s-ar fi produs vreo fisura, ea era reparata imediat. Au fost carti care s-au topit nu pentru ca ar fi fost "curajoase", ci pentru ca nu erau… conforme, deranjau pe cineva de la Cabinetul 1 sau 2, sau vreun cenzor era excesiv de prudent si sufla si in iaurt. Nu cred ca detin toate informatiile, s-ar putea sa am si spatii libere, dar nu stiu sa fii suferit cineva pentru cartile sale, de vreme ce au ramas pe pozitiile pe care erau si au continuat sa scrie carti. I s-a intamplat ceva lui Marin Preda dupa ce a publicat "Delirul"? Poate ca da, de vreme ce a putut publica si "Cel mai iubit dintre pamanteni". I s-a intamplat, dar nu i