Patronatele din industria alimentara cer transparenta in compunerea pretului la raft si solicita sa le fie acordata posibilitatea de a vinde in alte magazine la preturi mai mici.
La primele audieri organizate de Comisia economica din Camera Deputatilor, producatorii din industria alimentara, dar si cei din industria usoara si-au prezentat nemultumirile in relatia cu marile lanturi de retail. Potrivit directorului general al Asociatiei Patronale Romane din Industria Laptelui, Valentin Blanaru, daca ar fi transparent modul de compunere a pretului la raft, ar exista si premise pentru scaderea preturilor. "Noi cerem definirea pretului de cumparare de catre retailer, care sa fie format din pretul de lista al produsului si taxele impuse de respectivul lant (...). si atunci fiecare lant va fi interesat sa-si optimizeze costurile, pentru ca taxele si pretul afisat sa nu fie mai mari decat ale magazinelor concurente", a explicat si reprezentantul Romalimenta.
Invitatii la audierile comisiei au oferit si exemple: daca un producator are un pret de lista la un produs de 10 lei, iar taxele impuse de supermarket reprezinta 40%, atunci produsul va fi vandut catre retailer cu 14 lei, pret la care producatorul este obligat sa vanda si magazinului de proximitate. Prin aplicarea adaosului, micul comerciant va ajunge atunci sa vanda consumatorului la un pret mai mare decat supermarketul, ceea ce va duce la pierderea clientilor.
Reprezentantii patronatelor s-au plans si de puterea de negociere mai redusa pe care o au comparativ cu firmele straine. "Sigur ca producatorul din Romania va fi tratat altfel, pentru ca producatorul din Spania, de exemplu, negociaza pentru distributie la nivel european, pe cand producatorul roman de carne de porc nu poate livra in UE, din cauza pestei, deci este obligat numai la piata interna", a aratat presedintele Romalimenta,