Comisia de politica economica, reforma si privatizare a audiat ieri reprezentantii producatorilor, in ancheta efectuata in asa-numitul "scandal al supermarketurilor". Constituita ca si comisie de ancheta la initiativa deputatului PSD de Braila Mihai Tudose, aceasta a facut corespondenta cu reprezentantii producatorilor din Romania, cei ai supermarketurilor, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului si Oficiul Concurentei, dupa care a trecut la audierile propriu-zise. Dua cum ne-a informat deputatul Tudose, presedintele comisie, discutiile au scos la iveala chestiuni de-a dreptul socante: "Toate taxele pe care marii retaileri iI obliga pe producatori sa le plateasca se duc in pretul de productie si deci, in pretul pe care-l plateste, in final, consumatorul. Exista foarte multe taxe pe care producatorii sint obligati sa le plateasca, pentru a-si putea vinde marfa in aceste supermarketuri: taxa de facturare, logistica, bonus lunar, bonus trimestrial, bonus anual, taxa de deschidere magazine, taxa de inlocuire produs, de remodelare magazine, de sinergie, de aparitie in revista normala, de capat de raft etc. Pentru aceste taxe au loc negocieri anuale si ele pot ajunge la 52% din valoarea marfii".
Ascultind declaratiile si verificind documentele prezentate de producatori, Tudose a constatat ca acestora le este impus prin contract o taxa care poate fi numita de "loialitate", in sensul in care reprezentantii supermarketurilor nu iI obliga pe producator sa vinda la acelasi pret, dar daca acesta isi ofera marfa la un pret mai mic cuiva, trebuie sa reduce la acelasi nivel pretul si pentru supermarket. "Culmea este ca rata de profit a acestor magazine este foarte mica. De exemplu, la un supermarket de acest tip, rata profitului, oficial, este de 0,24. Spuneti-mi mie cine este acela care sa investeasca milioane de euro intr-o afacere care are o astfel de ra