„New York Times“, ziar de a cărui autoritate nimeni nu se îndoieşte, se declară preocupat de creşterea alarmantă, din ultimul timp, a concedierii criticilor de film din presa cotidiană „New York Times“, ziar de a cărui autoritate nimeni nu se îndoieşte, se declară preocupat de creşterea alarmantă, din ultimul timp, a concedierii criticilor de film din presa cotidiană şi periodică americană.
Cel mai recent, a fost pus pe liber unul dintre cei doi critici ai săptămânalului newyorkez “Village Voice”, lui alăturându-i-se ambii critici de la cotidianul, de asemenea newyorkez, “Newsday”, precum şi un critic de la “Newsweek”, care au preferat soluţia rezilierii de bunăvoie a contractului, în schimbul unei sume forfetare. Şi criticii de la peste o duzină de cotidiene din alte oraşe (Denver, Tampa, Fort Lauderdale etc.) şi de la un şir întreg de periodice au fost fie concediaţi, fie s-au retras, după primirea ca despăgubire a echivalentului mai multor salarii. Motivul? Concurenţa acerbă a blogurilor, inclusiv a celor cu profil cinematografic, a căror proliferare continuă e asemuită de “NY Times” cu nesfârşitul covor de popcorn aşternut pe pardoseala sălilor de cinema, ca şi diminuarea bugetelor de care dispune presa scrisă.
Ce-i drept, există şi opinii conform cărora deplasarea criticii de film de pe print pe bloguri şi de la profesionişti la amatori nu constituie nicio nenorocire. Opozanţii acestui punct de vedere atrag însă atenţia că diminuarea numărului criticilor de profesie poate avea efecte nefaste asupra filmelor serioase, a filmelor de artă, care, nedispunând de fonduri de marketing fabuloase, aşa cum este cazul blockbusterelor, au nevoie, pentru a fi scoase din anominat, de concursul unor condeie avizate.
Fără argumentele aduse de critici în favoarea unor pelicule valoroase, ca “Nu există ţară fără bătrâni” sau “Va