E ca si cum ai refuza sa iti potcovesti calul. Si apoi te-ai intreba de ce nu alearga. Bolovanii sunt pe mijlocul drumul. Sunt si pe margine. Ba chiar sunt aruncati spre tine uneori. Bietul tau armasar da evidente semne de oboseala. Sangereaza. E trist. Nu te poate ajuta la greu. Si asta pentru ca tu insuti l-ai parasit atunci cand avea nevoie de intelegere.
Dupa sport si istorie, acum ne vorbesti de cai?!
Calul e prietenul caruia nu i-ai fost alaturi in momentele dureroase. Este firma careia nu i-ai intocmit un plan de dezvoltare pe termen lung. Este angajata fata de care ai fost un badaran! Este Noe de care ai ras atunci cand acesta tocmai te anunta ca urmeaza potopul. Este starea euforica ce te-a cuprins si ti-a intunecat puterea de judecata. Este ratarea din viata ta.
De unde stim ca traversam o criza?
Teoretic, pentru ca ne uitam in oglinda. Practic, pentru ca sunt cateva faze distincte:
1) Perioada de avertizare
Acum apar primele semnale ale viitoarei crize. Supravegherea mediului si anticiparea sunt extrem de importante pentru sesizarea timpurie a acestor semnale.
2) Criza acuta
Este momentul declansarii propriu-zise a crizei. Balaurul sare pe noi! Gluma se ingroasa. Apar flacari. Trebuie sa spargem geamul si sa punem mana pe stingator!
3) Perioada de criza cronica
In acest moment apar reactiile, consecintele crizei acute. Ce facem? Ne luam jucariile si ne ascundem in casa? Sau dam dovada de tarie de caracter si iesim la inaintare? Asa procedeaza un lider!
4) Rezolvarea crizei
Vorbim aici de punctul incepand cu care firma recastiga controlul asupra situatiei(daca e in stare!), comunica rezultatele si multumeste publicului implicat.
Asta e tot?
Mai e ceva. Si chiar foarte important! Este etapa de post-criza(post-crisis). Aici vorbim de refacerea fir