Pentru cele 60.000 de nave care trec în fiecare an prin strâmtoarea Malacca, cel mai mare pericol nu vine de la capriciile vremii, ci de la piraţi. Este una dintre cele mai periculoase rute
Pentru cele 60.000 de nave care trec în fiecare an prin strâmtoarea Malacca, cel mai mare pericol nu vine de la capriciile vremii, ci de la piraţi. Este una dintre cele mai periculoase rute maritime din lume, aici având loc 40 la sută dintre actele de piraterie.
Strâmtoarea Malacca, plasată între Singapore, Malaezia şi Indonezia, leagă economia regiunii de restul lumii. O treime din comerţul mondial se desfăşoară aici, şi peste jumătate din tancurile petroliere ale lumii care vin din Orientul Mijlociu - inclusiv cele care alimentează cu petrol China şi Japonia - trec prin strâmtoare.
Piraţii moderni
În plină eră a globalizării, piraţii folosesc lansatoare de rachete, arme M16 şi AK47, cuţite şi macete, precum şi mijloace de comunicare sofisticate. Se deplasează cu bărci rapide care îi ajută să fugă înainte de a fi depistaţi. Piraţii preferă navele de mari dimensiuni, mai ales tancurile petroliere, care se deplasează cu viteză mică, de unde fură bani, echipamente navale de înaltă tehnologie, dar şi hărţi şi documente navale.
Uneori răpesc şi membrii echipajului, pentru eliberarea cărora cer sume mari de bani. Alteori, piraţii deturnează navele în porturi sigure, le descarcă petrolul şi îl vând pe piaţa neagră. În studiul său despre pirateria din zonă, Catherine Zara Raymond, din Singapore, susţine că piraţii sunt bine organizaţi şi nu ar putea acţiona dacă nu ar avea acces la informaţiile furnizate chiar de autorităţile locale în schimbul unor bani.
Dilemele autorităţilor
Ultimul raport al Biroului Maritim Internaţional arată că pirateriile au scăzut din 2005, când forţe comune ale statelor din regiune au început să supravegheze zona.