Piesa “Ecaterina cea Mare” de Bernard Shaw, jucată puţin în lume, a avut premiera pe ţară duminică la Teatrul Naţional din Bucureşti. O altă montare, realizată după celebrul text “Retro” al lui Alexandr Galin, a văzut lumina rampei la Teatrul Nottara. Miza acestora este recitalul actoricesc.
Piesa “Ecaterina cea Mare” de Bernard Shaw, jucată puţin în lume, a avut premiera pe ţară duminică la Teatrul Naţional din Bucureşti. O altă montare, realizată după celebrul text “Retro” al lui Alexandr Galin, a văzut lumina rampei la Teatrul Nottara. Miza acestora este recitalul actoricesc.
Spectacolul de la Naţionalul bucureştean, regizat de Cornel Todea, aduce în faţa publicului de la Sala Amfiteatru două nume grele – Ştefan Iordache şi Maia Morgenstern. Este evident că s-a contat pe recitalurile celor doi. Piesa – un scheci ingenios al lui Shaw despre viaţa din Palatul de Iarnă al Ţarinei Ecaterina II scris cu 95 de ani în urmă – s-a dorit a fi şi un produs uşor digerabil, care să aibă viaţă lungă.
MONARH CLOVN. Personajul puternic, care a fascinat Europa în secolul al XVIII-lea, avînd un rol excentric şi lăsînd legende în istorie, tocmai pentru viaţa sa liberă, amoroasă, apare în creaţia lui Todea ca o comediantă, o femeie plictisită la curte. Nu e vorba despre o comedie istorică. Şi nici despre o dramă. Ecaterina nu este prezentată aici ca un om preocupat de problemele ţării peste care domină.
Anul 1776. În Palatul de Iarnă, prinţul Potemkin (Ştefan Iordache) se “bucură de viaţă” ca un vagabond. Beat în zorii zilei, mănîncă ceapă, bea coniac. Fost mare iubit al ţarinei încă de pe cînd era soldat în garda imperială, Potemkin face ce vrea la curte, are… putere. Venirea unui ofiţer englez (Silviu Biriş) ca sol, pentru a o întîlni pe Ecaterina, îl lasă indiferent pe prinţ. În halul în care este, îl “prim