Scriam acum vreo trei saptamani despre legatura dintre valoarea perceputa si profit, subliniind faptul ca exista mari diferente intre valoarea pe care noi credem ca o are produsul nostru si valoarea pe care o percepe clientul.
In continuarea acestei idei am sa ma refer astazi la costul produsului. Atentie! La cost, nu la pret, fiindca sunt lucruri complet diferite.
Costul si pretul unui produs sunt lucruri diferite
De ce? Atunci cand vrea sa achizitioneze un produs, clientul nu plateste doar pretul (suma de bani) pe care noi il cerem. In majoritatea afacerilor mai exista multe alte variabile care determina ceea ce consumatorul percepe ca fiind “cost”. Chiar daca el se gandeste rareori la asta, la nivel de subconstient, si timpul, nervii, caldura de afara sau faptul ca a trebuit sa taie in doua tot orasul pentru a ajunge la noi sunt luate in considerare si percepute ca parte a costului.
Clientul nu face doar un efort financiar (mic sau mare) pentru a achizitiona produsul; face un efort si din punct de vedere al timpului consumat, si din punct de vedere al stresului cauzat de blocajele din trafic, blocaje de care ar fi scapat daca nu ar fi fost nevoit sa ajunga la noi pentru a ridica produsul, de exemplu.
Ganditi-va putin, cand ne enerveaza ceva, foarte rar spunem “hai acasa ca astia se misca greu”, chiar daca e adevarat. In general spunem ceva de genul: “mor de cald, n-am apucat sa mananc nimic de dimineata, e o coada imensa si astia se misca in ultimul hal de incet!” Adica, fara sa ne dam seama, adunam in minte toate partile proaste, toate elementele care ne-au adus in acea stare.
Luam un exemplu
Venim obositi dupa o zi de munca si, in drumul catre casa, intram intr-un supermarket cu gandul sa cumparam o sticla de Pepsi, doua paini si niste iaurt. In supermarket e aglomeratie si cald. Mult prea cald pentru