În ultimii ani, de Paşte, grătarele iau locul oalelor cu stufat. Românii nu mai cumpără miei de Paşte, ci preferă mititeii şi carnea de pui sau de curcan. O spun la unison crescătorii, procesatorii şi reprezentanţii lanţurilor de supermarketuri. Motivul principal: preţul piperat al cărnii de miel.
Dacă, în urmă cudoi ani, producătorii livrau de Paştecirca patru milioane de miei, anulacesta se estimează că vânzările nu vorajunge nici măcar la trei milioane debucăţi, potrivit lui Mihai Dumitriu,preşedintele Patronatului Crescătorilorde Bovine şi Ecvine.
Preţul piperat al kilogramului decarne de miel este unul dintre factoriipentru care mielul nu îşi mai face loc pemasa de Paşte. Pe de altă parte, şiobiceiurile de consum s-au schimbat.Dacă vor totuşi să guste din tradiţionalulmiel, românii apelează la soluţiaunor porţii mici de drob sau stufat gatapreparat, din magazin.
Preţul cărnii de miels-a dublat în doi ani
Un kilogram de carne de miel costăacum, în supermarketuri, între 19 şi 23 delei. La Paştele trecut, mielul se vindea cu14 lei, iar în urmă cu doi ani, cu cel mult11 lei. Practic, în ultimii trei ani, preţulkilogramului de miel s-a dublat. „Producătorii au exagerat cu creşterile de pre-ţuri. Scumpirile, cauzate de secetă, spunei, îi vor lăsa cu marfa în galantare“, ne-adeclarat Dumitriu. În magazine se gă-seşte şi carne din import, în special dinNoua Zeelandă şi Australia, însă importurilenu sunt semnificative şi ajung la celmult 30 de tone. Salvarea producătoriloreste exportul, cu precădere în ţările mediteraneene.„În această perioadă se exportăcirca 2,5 milioane de miei, în timpce pe piaţa locală se vând 3 milioane“,continuă Dumitriu.
Dintre magazine, cel mai bine aprovizionatesunt lanţurile cash&carryMetro şi Selgros, unde se găsesc atâtmiei întregi, cât şi carcase înjumătăţite,pulpă şi organe de mi