Piata interna pharma, care a inceput sa dea semne de oboseala inca din semestrul al doilea al anului trecut, isi continua caderea libera, mari companii farmaceutice inregistrand deja scaderi de 30% a vanzarilor, pe fondul incertitudinilor din domeniul sanatatii. Companiile farmaceutice Terapia Ranbaxy si Zentiva sunt doar primii jucatori care si-au publicat rezultatele in declin pe primul trimestru al anului curent, iar previziunile pentru urmatoarele nu sunt deloc optimiste.
Terapia Ranbaxy, parte a grupului farmaceutic indian Ranbaxy Laboratories, a inregistrat, in primele trei luni ale anului, o scadere a vanzarilor cu 29%, pana la valoarea de 26 de milioane de dolari. Reprezentantii companiei au explicat ca vanzarile au fost afectate de neclaritatile de pe piata de profil cauzate de reformele din domeniul sanatatii, precum si de reintroducerea prescriptiei medicale in functie de brandul produsului farmaceutic.
In conditiile in care piata pharma a cunoscut, in ultimii ani, o crestere alerta, in medie de 20% anual, ajungand pana la o valoare de circa sase miliarde de lei anul trecut, recentele evolutii arata ca piata da semne vizibile de temperarea cadentei de majorare, principalii jucatori fiind nevoiti sa-si indrepte atentia catre alte piete emergente precum Turcia.
Filiala romaneasca a producatorului ceh de medicamente Zentiva a inregistrat, in primul trimestru, o scadere a vanzarilor de 30% in lei, respectiv 40% in coroane cehesti, comparativ cu aceeasi perioada a anului trecut, evolutie generata de concentrarea companiei pe profitabilitate financiara si eficientizare operationala.
Vestile cele mai bune pentru Zentiva, in primele trei luni ale anului, au venit din Turcia, care a contribuit cu 1,4 miliarde de coroane cehesti la totalul de vanzari raportat in primul trimestru al anului de producatorul ceh.
Pe de alta parte, declinul