Premiul European al Noilor Realitati Teatrale, care recompenseaza anual inovatii semnificative in limbajul teatral, a fost acordat anul acesta, ex aequo, grupului Rimini Protokoll, coregrafei Sasha Waltz si regizorului Krzysztof Warlikowski. Intre acesti castigatori, primul se distinge printr-un demers care anunta un nou concept teatral. Membrii grupului - Stefan Kaegi, Helgard Haug si Daniel Wetzel - au putin sub 40 de ani; au absolvit, in Germania, un institut de studii teatrale aplicate si lucreaza impreuna la proiecte ce par sa tina mai mult de cercetarea sociologica si antropologica decat de teatru. Ei reusesc, insa, sa dea unei analize cvasi-stiintifice stralucirea si dramatismul spectacolului. Pornesc de la o situatie sau de la un eveniment din realitatea imediata, carora le sesizeaza potentialul dramatic. Contacteaza apoi pe cei implicati in eve-niment sau pe cei ce cunosc nemijlocit situatia, toti acestia aparand pe scena in calitate de "experti". Ei isi relateaza experientele intr-o modalitate atent stilizata de regizori, intr-un cadru scenografic impresionant atat prin complexitatea conceptiei, cat si prin acuratetea executiei si a functionarii.
Profesorul Thomas Kuczynski, editor si exeget al lui Karl Marx, este respins de lumea academica. Grupul Rimini Protokoll l-a invitat, ca expert, sa tina o prelegere in cadrul unui spectacol intitulat Marx. Capitalul. Volumul I. Desigur, profesorul incepe prin a tine un curs, dar realizatorii il dirijeaza cu tact, invatandu-l cum sa introduca efecte de scena, accente ludice, cum sa interactioneze cu publicul. Intamplarea face ca venerabilul conferentiar are o barba si o tinuta foarte "marxiste", iar entuziasmul sau pentru subiect este atat de viu, incat pare ca-l ascultam pe insusi Marx. Spectatorii primesc cate un exemplar din Capitalul, sunt pusi sa consulte anumite pagini, sa citeasca fragmente cu glas