Pe o piata pe care retailerii internationali vizeaza achizitii de supermarketuri, patronii celor mai mari retele romanesti din comertul cu dominanta alimentara dau semnale ca nu se grabesc sa vanda.
De ce nu urmeaza investitorii romani exemplul fondurilor de investitii care si-au vandut afacerile din retail, anticipand scaderea marjelor de castig pe piata in urmatorii ani?
Pretul ar putea fi unul dintre motive. Datorita experientei acumulate prin tranzactii pe pietele externe, puterea de negociere a unui fond de investitii cu ofertantii este mult mai mare decat cea a unui investitor local, astfel incat retelele autohtone prefera sa se extinda in continuare pentru a-si creste vanzarile si, implicit, valoarea pe piata.
Directorul La Fourmi, retea controlata de fondul de investitii Global Finance, care in ultimii ani a stat cu ochii pe piata pentru achizitii, spunea in urma cu cateva luni ca proprietarii romani de supermarketuri au asteptari nerealiste privind pretul companiilor lor.
Recent, La Fourmi a fost vanduta catre Mega Image, pentru 18 mil. euro, pret pe care Carrefour l-a considerat neatractiv.
"Nu eram dispusi sa platim la nivelul la care ei se asteptau", a declarat recent Jacobo Caller Celestino, fostul director al Carrefour Romania. Acesta anticipeaza si exit-uri de pe segmentul supermarketurilor ale unor jucatori internationali, in urmatorii ani.
Singura retea internationala care a iesit de pe piata locala de retail era detinuta de grupul lituanian VP Market, care a vandut supermarketurile Albinuta din Capitala.
De ce ar vinde un retailer international, in conditiile in care segmentul supermarketurilor este inca slab dezvoltat la nivel local?
"Ar putea vinde pentru ca anticipeaza momentul in care segmentul nu va mai fi la fel de atractiv din cauza concurentei", raspunde Caller.
In aceste cond