"Sunt in cautarea satisfactiei imediate, pentru ca o cladire dureaza asa de mult sa o vezi construita!", spune Frank O. Gehry, care a lucrat cu noua designeri pentru colectia sa de bijuterii de la Tiffany. Gehry a proiectat muzeul Guggenheim din Bilbao si e unul dintre cei mai importanti arhitecti contemporani. In timpul colaborarii cu cei de la Tiffany, designerii ii aduceau materiale inedite - aur negru, piatra cocholong (o piatra alba, care se gaseste doar in Rusia), lemn de Pernambuco (Brazilia) si diamante neslefuite, care trebuiau sa il inspire. Iata cum s-a nascut un colier: "Mi-au adus un manunchi de plasa de aur si o cana de diamante neslefuite, iar eu am imprastiat cateva peste plasa. Pe urma am aruncat si niste perle". Colierul de aur presarat cu diamante si perle e una dintre cele mai scumpe piese (750.000 dolari).
Brandurile se straduiesc sa fie mai elastice si fac diverse "aliante", din mai multe motive. In primul rand cauta atentie, si deci profit, dar asta nu se intampla intotdeauna. "Castigul financiar nu e atat de mare, de fapt se pot si pierde bani", dupa cum spune celebrul designer de pantofi Manolo Blahnik, care colaboreaza de mult cu palarierul Stephen Jones. "E vorba mai mult despre bucuria schimbului de idei", spune el. De cele mai multe ori, colaboratorii cauta sa atraga atentia sau sa cucereasca o noua nisa, sa intre in alta categorie decat cea in care sunt specializati.
Reinterpretarea unei cladiri ca un cercel e poate o premiera in lumea modei. Gehry e primul artist de la Paloma Picasso in 1980 care a fost invitat sa colaboreze cu Tiffany. Colectia sa e formata din mai multe sectiuni, numite in functie de motive: Fish, Torque, Axis, Fold, Equus si Orchid (peste, cuplu, axa, fald, cal, orhidee, toate simboluri recurente in arhitectura lui Gehry). Cand si-a vazut orhideele de argint agatate de un snur negru, lui Gehry i s-au