Initiale. MOYA inseamna Museum of Young Art, cu sediul la Viena. MNAC este Muzeul National de Arta Contemporana. Anaid e numele unei sonore galerii bucurestene de arta si, totodata, palindromul prenumelui curatorului ei. Iar 3/4 este spatiul expozitional cel mai celebru din cladirea Teatrului National Bucuresti.
Continut. Reuniunea a 14 tineri pictori (sapte romani si sapte austrieci), garantati 100% MOYA si impinsi de la spate sa se infatiseze publicului intr-o cheie comparatista Est-Vest. Dar, asa cum se intampla in creatie, paralelele sunt perfect riscante, de unde si deloc neglijabile si inevitabile intersectari stilistice. Trecand cu eleganta peste mentalitati geo-politice vetuste, ele se dovedesc pana la urma benefice pentru destinul artei plastice tinere din Europa, in general. De la Vest la Est.
Identitati. Simona Vilau, Andras Szabo, Sorin Tara, Iuliana Vilsan, Suzana Dan, Alexandru Radvan si Marius Bercea - la Rasarit. Bernard Ammerer, Bernhard Buhmann, Markus Dressler, Iv Toshain, Markus Proschek, Klaus Wanker si Letizia Werth - la Apus. Fiecare cu incruntarea proprie de a se uita. Fara clivaje. Fara granite virtuale. Fara pedanterii decadente de scoala noua. Si, fireste, fara prejudecati. Deci, nu e o confruntare (desi o ierarhizare usor in favoarea romanilor nu ar exagera cu nimic suma de concluzii!). Nu este o conflagratie estetica. Si mai putin, inca, o dihonie crispata. Este un fel de melting-pot amical, in care fuzioneaza, printr-o osmotica decenta, cativa germeni valorici ai asteptatei picturi europene a secolului XXI.
Repere. La Vest: simt enorm si vaz monstruos la Guggenheim Museum, pe care le are Markus Dressler, concretualizarea volatilizarii copilariei la Iv Toshain (splendida Moartea lui Mickey Mouse!), oscilarea aluziva a lui Bernhard Buhmann intre umbra lui Warhol si cea a lui Magritte, ori negative foto ca pretext de