"Lacul lebedelor", in varianta coregrafica a unui magician: GHEORGHE IANCU
Despre "Lacul lebedelor" specialistii au scris teancuri de tomuri, socotindu-l a fi o capodopera in domeniul, atat de delicat si de greu, al baletului clasic. Despre autorul acestui balet, Ceaikovsky (1840-1893), se stie, desigur, ca in ciuda succesului enorm de care s-a bucurat creatia lui (10 opere, printre care "Evgheni Oneghin" si "Dama de pica", 3 balete: "Lacul lebe-delor", "Frumoasa din padurea adormita" si "Spargatorul de nuci", 6 simfonii, printre care si sublima "Patetica", si alte zeci de lucrari de mai mica intindere, el a fost mai tot timpul chinuit de o angoasa, de o neliniste morbida, mai rea decat toate suferintele fizice prin care a trecut.
Comandat lui Ceaikovsky de catre Teatrul Imperial din Moscova, "Lacul lebedelor" este povestea unor tinere si frumoase fete transformate de un vrajitor in... lebede, dar si povestea unor iubiri pierdute, la hotarul dintre Viata si Moarte. La noi in tara, "Lacul" s-a jucat in premiera pe scena Operei Nationale din Bucuresti in anul 1938, dar consacrarea lui a venit in 1957, prin marele coregraf Oleg Danovsky, care a distribuit in rolurile principale trei legende ale baletului romanesc ale acelui timp: Irinel Liciu, Gabriel Popescu si Gelu Barbu.
In noua varianta prezentata la Opera din Bucuresti, "Lacul" beneficiaza de coregrafia creata de un alt nume mare al baletului romanesc. Este vorba despre Gheorghe Iancu, un artist desavarsit - balerin, regizor, coregraf - ovationat, de decenii, pentru stralucitele sale creatii pe marile scene de opera ale lumii.
Impulsionat de propriile-i viziuni, dar si de cerintele dinamicii pe care lumea noastra - aflata intr-o permanenta si naucitoare schimbare - o impune si artei spectacolului, Gheorghe Iancu a creat un spectacol ritmat si tensionat, care stabileste un balans fericit i