Camera Deputaţilor nu a avut cvorumul suficient pentru a adopta varianta propusă de Comisia juridică, care restrângea substanţial atribuţiile Consiliului, aşa că ordonanţa de funcţionare a instituţiei a fost adoptată tacit. CNSAS poate emite în continuare note de constatare către instanţe şi nu simple referate, aşa cum propusese Comisia juridică, iar preoţii pot fi în continuare verificaţi. De asemenea, instanţele care stabilesc eventuala colaborare cu Securitatea rămân cele de contencios, şi nu cele civile, cum propuseseră deputaţii jurişti. Ordonanţa în forma Guvernului merge cu raport de adoptare către Senat, camera decizională. Ordonanţa de Urgenţă 24/2008 a fost adoptată de Guvern la începutul lunii martie. Potrivit acesteia, CNSAS va constata, în baza documentelor analizate, colaborarea cu Securitatea, verdictul urmând să fie dat de instanţa de judecată, în baza notelor de constatare ale Consiliului, întocmite de Direcţia de Investigaţii.
La şedinţele Colegiului se va discuta cu dosarele pe masă, iar apoi se va vota dacă dosarul respectiv se trimite în instanţă. Votul va fi deschis. În acest fel se elimină verdictele, iar CNSAS nu mai are atribuţii jurisdicţionale, ci doar administrative. Colegiul CNSAS poate elibera în continuare adeverinţe de necolaborare.
În privinţa verificării candidaţilor la alegerile locale, aceştia vor depune declaraţii pe propria răspundere, ce vor fi procesate şi după data alegerilor, chiar dacă persoana nu a obţinut funcţia pentru care a candidat. O altă noutate este că unele şedinţe ale Colegiului vor fi publice.
Tot din lipsă de cvorum a fost adoptată şi o iniţiativă legislativă referitoare la CNSAS a senatorului PSD Şerban Nicolae. Iniţiativa legislativă a lui Şerban Nicolae, ce merge către Senat, propune ca CNSAS să nu mai dea nici avize, nici decizii, ci doar să publice pe internet