La nivel european nu exista nici un fel de prevedere care sa acopere modalitatile legale prin care un fost ministru, membru al Parlamentului in momentul declansarii unei anchete, poate fi inculpat. In doua tari, Marea Britanie si Danemarca, infractiunile comise de un ministru in timpul mandatului sunt judecate conform dreptului penal.
In Marea Britanie, mai ales, primul ministru nu se bucura de nici un fel de imunitate. Cu atat mai putin va putea beneficia de vreun privilegiu dupa incheierea mandatului sau. In Danemarca, legea considera ca fiind o infractiune pana si faptul ca primul ministru nu isi indeplineste obligatiile asumate, indiferent daca o face intentionat sau in urma unei grave neglijente. In alte democratii europene, care sunt de asemenea monarhii, si anume Belgia, Olanda, Luxemburg si Spania, infractiunile comise in cursul exercitarii functiilor ministeriale sunt judecate urmand niste proceduri speciale, care nu corespund dreptului comun. In toate aceste tari, Camera inferioara a Parlamentului trebuie sa aprobe in prealabil punerea sub acuzatie, dar in nici una dintre acestea nu sunt discutate si puse pe masa dosarele penale ale demnitarilor invinuiti. La nivel european exista, de la o tara la alta, diferente in procedura anchetei, de exemplu in Franta persoana cercetata poate fi interogata in prezenta avocatului, pe cand in Belgia avocatul nu poate asista la interogatorii.
In general, in timpul anchetei au acces la dosar numai Parchetul si partile civile. Dosarul anchetei ramane insa secret, iar cererea de ridicare a imunitatii pe care Parchetul o prezinta presedintelui Parlamentului se face sub cea mai stricta confidentialitate, ceea ce nu inseamna insa ca in vechile democratii europene date importante din dosarul Parchetului nu pot ajunge in mainile presei. In urma acestui fapt, se intampla deseori ca avocatul apararii