Câteva inadvertenţe în aplicarea
în practică a indicaţiilor conducerii superioare de partid
(în teatru şi cinematografie)
[...] Stagiunea teatrală 1983-1984 începea prin scoaterea de pe afişele teatrelor, din Bucureşti şi provincie, a unui număr de piese care îşi dovediseră, până atunci, din plin succesul de critică şi de public. Astfel, piese de H. Lovinescu, P. Everac, T. Mazilu, M. Ştefănescu, E. Oproiu, T. Popescu, A. Dohotaru, R. F. Alexandru - care fuseseră onorate în timp cu cele mai prestigioase premii (Cântarea României, Uniunea Scriitorilor, Academia R.S.R.), una dintre ele ("A cincea lebădă" - P. Everac) reprezentând chiar teatrul românesc în "Festivalul de dramaturgie românească" de la Moscova, 1983 - au devenit dintr-o dată "incompatibile" cu... Şi aici ar trebui adăugată o noţiune, un termen de referinţă pe care nu-l cunosc. Fiind direct implicat - cu piesele "Omul care face minuni", Teatrul Nottara, şi "Mansarda", Teatrul din Piatra Neamţ - am încercat să aflu o explicaţie hotărârii luate. A fost imposibil! Am fost în audienţă la tov. Ion Traian Ştefănescu, prim vice-preşedinte al C.C.E.S., căruia i-am relatat situaţia şi care, uimit de cele aflate, a luat imediat legătura cu Tamara Dobrin, vice-preşedinte C.C.E.S. care se ocupă cu problemele teatrului. Confirmându-i-se că până la acea dată nu s-a purtat nici o discuţie cu autorii pieselor scoase din repertoriu, tov. Ştefănescu, considerând situaţia absolut anormală, a cerut ca în timpul cel mai scurt cu putinţă să se aibă un dialog cu cei interesaţi, pentru lămurirea firească a lucrurilor. La 7 luni de la începerea stagiunii nu am reuşit să aflu de ce nu mai sunt pe afişele celor două teatre! ş...ţ
Insistând însă în continuare asupra faptelor relatate, cred că putem reţine 2 aspecte. Primul: fără să se facă o analiză temeinică, responsabilă a repertoriului teatrelor (apr