INDUSTRIE Piaţa românească poate susţine un avans al vânzărilor de aproape 30%, dar afacerile producătorilor autohtoni s-au redus cu peste 7% În primul trimestru din 2008, valoarea
INDUSTRIE Piaţa românească poate susţine un avans al vânzărilor de aproape 30%, dar afacerile producătorilor autohtoni s-au redus cu peste 7%
În primul trimestru din 2008, valoarea comenzilor noi pentru bunurile de folosinţă îndelungată a crescut cu 29,3%. Producţia autohtonă a fost, însă, cu aproape 2% mai mică.
Pe fondul creşterilor susţinute din construcţii, cererea de bunuri de folosinţă îndelungată (frigidere, maşini de spălat, aspiratoare, televizoare etc) a fost tot mai mare în ultimele luni. Cel puţin aşa reiese din datele comunicate de Institutul Naţional de Statistică (INS): valoarea comenzilor noi a avansat cu aproape 30% în primul trimestru din acest an, faţă de aceeaşi perioadă din anul trecut. Numai în martie 2008, creşterea cererii a fost de 18,3% faţă de aceeaşi lună din anul anterior şi cu 16,1% faţă de februarie 2008.
Dar comenzile noi sunt raportate atât la piaţa internă, cât şi la cea externă, în timp ce producţia consemnată este doar cea realizată de fabricile româneşti. Şi cum indicele producţiei autohtone a scăzut, în primul trimestru, cu 1,9%, nu ne mai rămâne decât să observăm că, de fapt, cererea în continuă creştere este acoperită din importuri. Comenzile externe urmează a fi onorate pe valută, după care, pe piaţa românească, electrocasnicele se vând în rate. Sunt "deranjate" , astfel, atât soldul contului curent, care iese pe minus din cauza importurilor, cât şi evoluţia creditelor, care sunt accelerate datorită cererii de bunuri pe datorie.
Costurile cresc, preţurile stagnează
Statisticile oficiale mai arată încă un avantaj al importatorilor, în detrimentul producătorilor autohtoni: preţurile electrocasnicelor, ca produs