Dramaturgul devine personaj în spectacolul „eMeS“, care se joacă astăzi la Bulandra.
Spectacolul „eMeS“, după Mihail Sebastian, vine de la Brăila în Capitală. Cu prilejul celebrării a 60 de ani de la constituirea statului Israel, Federaţia Comunităţilor Evreieşti din România şi Asociaţia de prietenie România-Israel au invitat în Bucureşti producţia Teatrului „Maria Filotti“, regizată de Ilinca Stihi. Piesa se joacă azi, la Bulandra (Sala „Toma Caragiu“, ora 19.00).
„eMeS“ e inspirat de legenda evreiască a golemului pe al cărui cap creatorul a înscris acest cuvânt. „eMeS“ înseamnă, în limba idiş, „adevăr“. E vorba însă şi de o coincidenţă la mijloc: cuvântul conţine iniţialele numelui scriitorului Mihail Sebastian.
Scenariul îmbină mai multe fire epice, inspirate din romanele „Accidentul“ şi „De două mii de ani“, cu trimiteri şi la „Oraşul cu salcâmi“ sau eseul „Cum am devenit huligan“. Viziunea scenaristei şi regizoarei Ilinca Stihi asupra destinului lui Iosef Hechter, alias Mihail Sebastian, are o doză de neaşteptat. Piesa dezbate drama evreului într-un timp istoric marcat de violenţe xenofobe, dar depăşeşte contextul, punând problema identităţii umane.
Iubirile neîmplinite ale lui Sebastian, aduse pe scenă printr-un personaj generic („Ea“), se întrevăd din frământarea perpetuă care străbate spectacolul. Răzbate tensiunea ideilor din controversatul roman („De două mii de ani“), care frământau generaţ ia agitată a epocii interbelice, când în România se confruntau comuniştii cu anarhiştii, sioniştii cu naţionaliştii, în numele unui adevăr pe care intelectuali ca Mihail Sebastian încercau să-l exprime.
În rolul principal, Marius Capotă, actorul de la Bulandra, restituie controversatului scriitor o siluetă posibilă, marcată de ţinuta elegantă şi o vibraţie afectivă voit „mută“. Îl secondează, cu graţie şi