„Spovedanie la Tanacu“, în regia lui Andrei Şerban, se mai joacă până mâine pe scena Teatrului Odeon. Sursa: George DăscălescuSursa: George Dăscălescu
1 /.
Piesa este inspirată de evenimentul cutremurător care a făcut înconjurul lumii în iunie 2005, când călugăriţa Irina Cornici de la Mănăstirea Tanacu (judeţul Vaslui) a fost ucisă, după ce, timp de mai multe zile, a fost crucificată pentru că ar fi fost demonizată.
Spectacolul e rezultatul unui atelier de anul trecut din localitatea Plopi, din Munţii Apuseni, la care au participat regizorul Andrei Şerban, Tatiana Niculescu Bran, autoarea romanului care stă la baza piesei, şi câţiva tineri actori.
Fiecare reprezentaţie oferită publicul la Odeon, exclusiv în această săptămână, e urmată de o discuţie de aproximativ o oră, între cei prezenţi şi autorii piesei. La spectacolele de luni şi marţi au asistat mai multe personalităţi, care au intervenit şi în discuţiile ulterioare: Horia-Roman Patapievici, Lucian Pintilie, Dragoş Buhagiar, Mariana Mihuţ, Victor Rebengiuc - luni, Stelian Tănase, Ioana Ieronim, David Esrig - marţi.
O piesă care implică, nu explică
Prima surpriză a celor care vin la teatru este dată de modul neobiş nuit de amplasare a locurilor: toată lumea este prezentă pe scenă, iar actorii joacă în interiorul semicercului creat de băncile cu public. În felul acesta, spectatorul este integrat în piesă şi are un contact mai apropiat şi direct cu drama tulburătoare pe care a pus-o în scenă Şerban.
Indiferent de părerea pe care o aveau despre caz şi despre adevărul pe care credeau că-l cunosc, toţi cei care au „dezbătut“ reprezentaţiile din primele două zile au fost de acord cu un lucru: spectacolul lui Andrei Şerban este unul excep- ţional, tulburător şi profund, care nu te poate lăsa indiferent. Subiectul său e slujit în mod rema