Transportatorii şi producătorii sunt gata să transmită la consumatori costurile proprii, care cresc deşi România este un mare producător de petrol al regiunii Majorarea cheltuielilor cu
Transportatorii şi producătorii sunt gata să transmită la consumatori costurile proprii, care cresc deşi România este un mare producător de petrol al regiunii
Majorarea cheltuielilor cu transportul, determinată de scumpirea accelerată a carburanţilor, va duce inevitabil la umflarea preţurilor finale de consum.
De la începutul anului, consumatorii se confruntă cu o scumpire continuă a preţului carburanţilor. Comparativ cu 1 ianuarie, benzina e mai scumpă acum cu circa 12%, în toate lanţurile de benzinării, în timp ce preţul la pompă al motorinei a crescut, în medie, cu 17-21%.
Ultima majorare a preţurilor a avut loc la începutul acestei săptămâni, Petrom anunţând o scumpire pe toată linia de carburanţi cu 12 bani pe litru, Rompetrol - cu 8 bani, iar Lukoil - cu 9 bani pe litru. Astfel, cea mai ieftină benzină în staţiile Petrom - compania cu cel mai mare număr de benzinării de pe piaţă - costă acum 3,96 lei pe litru, iar cea mai ieftină motorină - 4,28 lei pe litru.
Petrom, obligată să alinieze preţurile
Explicaţia dată de companiile petroliere este contextul internaţional nefavorabil care a dus la evoluţia semnificativă a cotaţiilor ţiţeiului şi, în mod direct, a produselor petroliere.
Dacă la începutul anului, cotaţia Platts pentru motorină era de aproximativ 860 de dolari pe tonă, zilele acestea a ajuns la 1.200 dolari pe tonă, deci mai mare cu aproape 40%. Cotaţia benzinei a crescut, în acelaşi interval, cu circa 22%, până la 1.040 dolari pe tonă.
În România, cu excepţia Petrom, care îşi asigură cea mai mare parte din petrolul rafinat din producţia internă, ceilalţi mari operatori de pe piaţă - Rompetrol, Lukoil - sunt nevoiţi