Una dintre cele mai vechi si mai simple metode prin care un producator mic sau nou pe piata poate sa-si promoveze produsele - sa imparta gratis mostre de iaurt, parizer sau cascaval - a fost insusita la scara larga de unele dintre cele mai cunoscute corporatii internationale, potrivit unei ample analize a publicatiei de specialitate Advertising Age. Asa-numitul sampling este transformat in prezent de McDonald's, Starbucks, Coca-Cola si Dunkin' Donuts intr-un mediu de comunicare in sine, ce poate inlocui adesea, la preturi mult mai mici, publicitatea sau care, cu un produs convingator, duce vorba mai departe si devine publicitate generata de consumatori.
Ratiunile economice care stau in spatele folosirii samplingului la scara larga scot in fata o teorie simpla: consumatorii se dau in vant dupa mostre, iar producatorii prefera modalitati mai putin costisitoare pentru a-si promova mesajele. Scott Thurston, presedintele companiei de marketing Street Sampling, citat de Advertising Age, apreciaza ca productia a 50.000 de mostre menite sa fie distribuite pe gratis intr-o campanie de acest fel ar costa aproximativ 20.000 de dolari, la care se pot adauga diverse artificii prin care sa fie popularizata actiunea.
Comparativ, un spot publicitar de 30 de secunde, conform unui studiu din 2006 realizat de Asociatia Americana a Agentiilor de Advertising, l-ar costa pe producator 335.000 de dolari, la care se adauga intre 100.000 si 250.000 de dolari pentru a rula spotul la ore de maxima audienta pe TV.
Impact imens, costuri de nimic
Acelasi Thurston avanseaza un motiv simplu pentru care piata de sampling a explodat: chiar functioneaza. Potrivit sursei citate, "cu un efort de sampling, avem un impact mai mare. Putem comunica direct cu consumatorul. Nimic nu se vinde mai bine ca atunci cand testezi produsul."
Un exemplu in acest