Maine, 17 mai, se implinesc 100 de ani de la nasterea compozitorului si muzicologului Sigismund Toduta. Momentul aniversar este marcat la Cluj-Napoca, dar si in alte orase din tara si din Europa, de un bogat program de manifestari. Un interviu pe aceasta tema cu prof. univ. dr. Ninuca Osanu Pop de la Academia de Muzica "Gheorghe Dima", presedinta Fundatiei Sigismund Toduta.
- Care este agenda evenimentelor grupate sub genericul Centenar Sigismund Toduta?
- Inainte de a vorbi despre aceste manifestari, a caror organizare nu ar fi fost cu putinta fara conlucrarea colegiala dintre Academia de Muzica "Gheorghe Dima" si Fundatia Sigismund Toduta, cu sprijinul Uniunii Compozitorilor si al administratiei locale, as vrea sa evoc, in cateva cuvinte, personalitatea celui care a marcat hotarator creatia muzicala romaneasca a secolului trecut. Dupa ce, in 1938, a fost primul roman care a obtinut la Roma titlul academic in domeniul muzical, Sigismund Toduta s-a intors in tara legandu-si destinul de Blaj si, ulterior, de Cluj. Avand sapte specializari, trei in tara si patru in strainatate, in 1943 este angajat la Conservatorul din Cluj, aflat atunci in refugiu la Timisoara. Este inceputul unei cariere coplesitoare, in care vocatia sa componistica a fost fericit completata cu cea de teoretician (principala lui lucrare, Formele muzicale ale barocului, in trei volume, are peste 1.200 de pagini) si de profesor. S-a aflat la conducerea Conservatorului si a Filarmonicii de Stat din Cluj, a organizat, pentru prima data in Romania, studii de doctorat in stilistica muzicala, a fost o prezenta activa in viata culturala ca interpret, dirijor si compozitor. Inca din deceniul al saptelea, date referitoare la viata si activitatea sa au fost incluse in lexicoane aparute la Paris (1961), Milano (1964), Budapesta (1965), Berlin (1966), Torino (1971), Mainz (1975). In ultimii