Piata restaurantelor a inregistrat, anul trecut, o valoare de aproximativ 1,22 miliarde de euro si se asteapta ca in urmatorii doi ani sa atinga pragul de 2 miliarde de euro, conform analistilor companiei Visionwise Consulting, pe baza datelor furnizate de INS.
Specialistii Visionwise Consulting apreciaza ca piata va ramane in continuare puternic atomizata, anul trecut inregistrandu-se un numar de 5.267 de companii in domeniul restaurantelor, excluzand cafenelele, serviciile foodservice din hoteluri si catering. Cel mai mare numar de restaurante se inregistreaza in Bucuresti, cu 949 de astfel de locatii si Constanta, cu 530.
“Peste jumatate, aproximativ 70% din cele peste 5.000 de restaurante, au doar o locatie si numai 55% inregistreaza profit”, a declarat Andrei Iordache (foto), consultant al companiei Visionwise Consulting, membra a grupului Daedalus. Conform acestuia, cifra de afaceri a restaurantelor a crescut, in medie, cu 30% anual in perioada 2003-2006, in timp ce cafenelele au crescut in medie cu 34,6% pe an, in perioada amintita.
Mai mult, piata restaurantelor se confrunta in mod acut cu lipsa de spatii comerciale, chiriile exorbitante, lipsa personalului calificat din industrie sau migrarea acestuia in strainatate, o alta problema fiind si piata gri a restaurantelor, care ingreuneaza dezvoltarea transparenta a pietei. “Piata gri a restaurantelor ajunge, estimativ, la 12 milioane de euro”, apreciaza Cristi Nicolae, director operatiuni al lantului de restaurante La Mama.
Pe piata restaurantelor, “aproximativ 40% din cheltuielile unui restaurant merg pentru materia prima, in timp ce salariile acopera doar 20%”, a mai spus Iordache, restul fiind acoperit in mare parte de chirie.
Razvan Blid, director general CHR Consulting, considera ca “nivelul chiriei poate trece de 20-30% pentru o locatie premium, in timp ce in pietele din Eur