În materie de catastrofe şi dezastre de toate felurile, cinematografia, a stat întotdeauna bine. Acum, cel mai mare festival de film al planetei, ajuns la a 61-a ediţie, adaugă la colecţie o nouă viziune catastrofică: v-aţi imaginat vreodată cum ar fi dacă, printr-o stranie epidemie, omenirea şi-ar pierde, rapid, vederea? Cu stîngul - A început lupta pentru Palme d’Or
În materie de catastrofe şi dezastre de toate felurile, cinematografia, a stat întotdeauna bine. Acum, cel mai mare festival de film al planetei, ajuns la a 61-a ediţie, adaugă la colecţie o nouă viziune catastrofică: v-aţi imaginat vreodată cum ar fi dacă, printr-o stranie epidemie, omenirea şi-ar pierde, rapid, vederea?
Acesta este subiectulfilmului care a inaugurat competiţia, “Blindness” (Orbire), un exemplu perfect al “imprevizibilităţii” care guvernează arta a şaptea, în ciuda oricărei industrii, oricît de performante. Filmul inaugural are, teoretic, totul: are un regizor care şi-a demonstrat talentul, brazilianul Fernando Meirelles, autorul acelui atît de special şi de energetic “Cidade de Deus”, care a cucerit, în 2002, Cannesul; are un scenariu şocant – o parabolă a degradării umane şi a fragilităţii civilizaţiei moderne – după romanul “Orbirea” de Jose Saramago (primul scriitor portughez laureat al Premiului Nobel, în 1998); are producători devotaţi (canadieni şi japonezi); are un buget generos (25 milioane de dolari); are în fruntea distribuţiei o actriţă ca Julianne Moore! Ceea ce îl face pe un cronicar al locului să exclame: “Nu poate fi slabă o ediţie care începe cu Julianne Moore!”.
Ratare. Să sperăm că va fi o ediţie bună. Deocamdată e doar o ediţie care a început cu stîngul. Cu un film care “avea totul”, dar care, pînă la urmă, nu are nimic! E greoi şi plicticos, lipsit de noutate şi de emoţie. O incredibilă ratare. Ani de zile, Saramago a refuzat să cedeze drep