Arta plastica
GALERIA SENSO
In aceasta primavara, la galeria bucuresteana Senso, o lume maiestuoasa de forme esentializate si puternice a incantat iubitorii de frumos. Galeria a fost invadata cu febrilitate de sculpturi cu linii cand mangaioase, cand contorsionate si severe - toate indemnand la meditatie si solitudine. Contururi surprinzatoare si arhaice, din nuiele si argila pictate in culori vii, sugerau vechi ritualuri ale pamantului. Alaturi, vedeai mici sculpturi in bronz sau in lemn, cioplite cu incrancenare, pana la forma perfecta a unei lacrimi. Langa ele, apareau forme mari din lemn pictat - parca atunci coborate dintr-un univers abstract si totodata carnal, cu o viata aparte. Acest spectacol sculptural a apartinut plasticianului Maxim Dumitras, care a vrut, prin aceasta expozitie de forta si talent, sa marcheze cei 50 de ani pe care urmeaza sa-i implineasca anul acesta. Considerat unul dintre cei mai buni sculptori ai generatiei sale, dar si ai Romaniei, Maxim Dumitras este urmarit de aceeasi soarta pe care o au multi plasticieni romani de valoare: el este mai bine cotat si rasplatit in strainatate decat in propria-i tara - ocupata cu orice altceva, decat sa-si sustina artistii. Destinul lui Maxim Dumitras este exemplar: de mult timp, el sta jumatate de an prin Europa, umpland-o cu monumente de dimensiuni mari; in cealalta jumatate de an se retrage in Ardeal, la Sangeorz-Bai, oraselul dintre dealuri, unde artistul s-a nascut, din care n-a plecat cu adevarat niciodata si unde s-a intors, imediat dupa ce a absolvit Academia de Belle-Arte din Cluj. La Sangeorz, departe de Bucurestiul salbaticit, Maxim Dumitras sculpteaza linistit, cu indarjirea si disciplina lui tipic ardelenesti, 12 ore pe zi.
"Atelierul meu de creatie e tot orasul!", imi spune cu simplitate artistul. Astfel, sculptorul sangeorzan a putut face un numar impresiona