Deschiderea unui restaurant implica o mobilizare considerabila de resurse financiare si umane, investitiile ajungand de la 200.000 de euro pana la 1.000.000 de euro in cazul unei francize in fast-food.
“Pentru un fast-food (McDonald’s, KFC, Burger King) si slow-food (Nordsee, Pizza Hut) avem o plaja de investitii intre 300.000 de euro si 1.000.000 de euro, in timp ce o cafenea necesita, in medie, un capital de lucru de 200.000-250.000 de euro, iar o patiserie pana la 300.000 de euro”, afirma Razvan Blid (foto), director general CHR Consulting, companie specializata in consultanta in domeniul francizelor.
Conform specialistlor din HoReCa, piata restaurantelor din Romania se confrunta in mod acut cu lipsa de spatii comerciale, chiriile exorbitante, dar si lipsa personalului calificat din industrie sau migrarea acestuia in strainatate, fapt care face si mai dificila deschiderea unui restaurant.
Locatia restaurantului este primul criteriu vizat, insa locatiile centrale sunt destul de limitate, iar chiriile exorbitante. Razvan Blid considera ca “nivelul chiriei poate trece de 20-30% pentru o locatie premium, in timp ce in pietele din Europa nu depaseste 15%”, astfel ca, in zonele centrale ale Capitalei, se poate vorbi si de chirii care sar peste 1.000 de euro lunar.
“Spatiile disponibile pe piata sunt exagerat de scumpe. Un restaurant are nevoie de o suprafata de cel putin 250 metri patrati. Astazi, chiar si provincia nu este mai ieftina decat Bucurestiul si nu mai poti deschide un restaurant cu o investitie mai mica de 200.000-250.000 de euro si o cafenea cu costuri mai mici de 100.000 de euro”, afirma si Catalin Mahu, proprietarul lantului de restaurante La Mama si al cafenelelor Cafepedia.
Aproximativ 40% din cheltuielile unui restaurant merg pentru materia prima, in timp ce salariile acopera doar 20%, arata specialistii Visionwise Consult