Cel putin pana acum, Selectia Oficiala 2008 a celui mai important festival de film din lume pare un buchet de drame sociale, impanate cu cateva filme vesele si colorate, prezentate in afara competitiei, al caror scop nu tine doar de marketing (vezi partea a patra din „Indiana Jones” sau desenul animat „Kung Fu Panda”), dar si de dorinta de a echilibra temele grele si realitatile amare pe care aproape toate filmele care concureaza pentru Palme d’Or le etaleaza in acest an. Inchisoarea, saracia, razboiul, mafiile locale, dar si maternitatea deloc dolce farniente sau dramele familiale par sa fie temele-cheie ale tuturor filmelor alese de comitetul de selectie supervizat de Thierry Frémaux.
Aparitia zilele trecute a Brangelinei pe covorul rosu (apropo, Angelina Jolie a anuntat ca va naste in Franta) nu face decat sa puna putina spoiala peste trista ideee de maternitate din cel mai recent film al fratilor Jean-Pierre si Luc Dardenne, „Le Silence de Lorna”, care a avut azi-dimineata proiectia de presa. Fideli cinematografului social care le-a adus faima, belgienii nareaza de asta data drama unei tinere albaneze casatorite cu un narcoman belgian pentru a obtine cetatenia, si care, cand narcomanul moare dupa o unica noapte de sex din mila (fara a ni se spune daca prin sinucidere sau omorat de mafiotii locali care mediasera afacerea), dezvolta o sarcina imaginara.
Prezent constant in universul tematic al fratilor Dardenne, copilul devine aici, prin intermediul unei povesti spuse ca de obicei intr-un mod taios si lipsit de compromisuri, mesagerul vinovatiei, dar si al lipsei de siguranta a tinerei manipulate nu doar de mafioti, ci si de iubitul ei albanez. Libertatea si speranta ii sunt refuzate Lornei, hotarata sa puna bani deoparte pentru a cumpara cu iubitul ei un spatiu unde sa amenajeze un snack-bar. Intentia ei (sau mai exact a mafiotilor) era sa