53% dintre elevi lecturează cu mare greutate
Adulţii români au cel mai slab nivel de studii din Europa, învăţarea de-a lungul vieţii plasând Bucureştiul la coada clasamentelor
Elevii români au cele mai scăzute performanţe în materie de citit din întreaga Uniune Europeană, iar rata tinerilor care îşi întrerup studiile, după terminarea gimnaziului, plasează România între primele cinci state europene ce se confruntă cu abandonul şcolar timpuriu. Conform unui proiect de raport întocmit, anul acesta, de Consiliul Europei şi Comisia Europeană, 53% dintre elevii români, în vârstă de 15 ani, au competenţe de lectură scăzute, procent de peste două ori mai mare decât media UE (24%). Cu excepţia Bulgariei, care se plasează pe locul imediat următor, cu 51%, restul statelor din fostul bloc comunist au rezultate mult mai bune decât România, Cehia înregistrând 24%, Ungaria 20%, iar Polonia 16%.
În timp ce şcolarii devin din ce în ce mai nepregătiţi (căci, în perioada 2000-2006, testele PISA au arătat o creştere de 12 procente în privinţa capacităţii reduse de lecturare a elevilor din România), abandonul şcolar se menţine la un nivel foarte ridicat, unu din 5 tineri, care au între 18 şi 24 de ani, neavând decât 8 clase.
Totuşi, la acest capitol România nu mai este fruntaşă, Spania figurând cu un procent de 30%, Italia cu 20%, iar Malta cu 40%. La polul opus se află Slovacia (6%) şi Cehia şi Polonia, cu câte 5%.
1% din români învaţă pe tot parcursul vieţii
Nicii adulţii nu stau mai bine decât cei din băncile şcolilor. Abia 11% dintre românii cu vârsta între 25 şi 64 se pot mândri cu o diplomă de studii terţiare (universitare), ceea ce reprezintă jumătate din media Uniunii Europene.
Procentul este dublu în cazul Bulgariei şi de trei ori mai mare în cazul Estoniei. Până şi Croaţia, care nu este stat membru UE, are un rezultat mai bun decât Români