Cu: David Zimmerschied, Axel Moustache, Ioana Iacob, Alicja Bachelda-Curus, Victoria Cocias, Dorel Visan Regia: Radu Gabrea Muzica: Stefan Zorzor Scenografia: Florin Gabrea Costumele: Svetlana Mihailescu Coproductie: Romania-Germania-Ungaria-Austria Filmul lui Radu Gabrea surprinde, in lentila unei epoci centrata pe ziua de 23 august 1944, reverberatiile destinului comunitar. Tema putin frecventata in cinematografia noastra, dupa mistificarile triumfaliste impuse de ideologia totalitara, care si-a insusit-o discretionar pana la a o converti intr-o emblema a dedublarii. Aceasta dedublare, devenita loc comun in spatiul cotidian, este perpetuata azi prin confuzia intretinuta intre calai si victime. Uimitoarea metamorfoza a celor dintai (a calailor) in cetateni onorabili, pionieri ai progresului de tranzitie sau impenitenti lideri de opinie, reproduce, la vremuri noi, arheologia simbolica intreprinsa in decapitat. Romanul pastorului Eginald Schlattner, best-seller publicat in editii succesive de prestigioase edituriinternationale, a constituit sursa de inspiratie a filmului omonim, comprimand, in imaginea de fresca istorica, analogii ale raului in ascensiune. Si, in contrapunct, laitmotivul copilariei; o lume paradisiaca, rezistand prin memorie impotriva conjuncturilor repetabile… Poate de aceea, povestea celor patru tineri, Felix (erou principal si povestitor), Hans Adolf, Gisela si Alfa Sigrid, privita prin prisma momentului celebrarii traditionalului "" - sarbatoare a trecerii la varsta responsabilitatii si a "confirmarii" in confesiunea evanghelica -, depaseste episodicul, dupa cum insasi drama sasilor din Fagaras reflecta, pe de alta parte, cu valente arhetipale, fractura, exodul si dezradacinarea (ori exilul interior), definitorii pentru generatii intregi, indiferent de nationalitate. Regizorul Radu Gabrea introduce in naratiunea cinematografica axata, in principal