AVAS a anunţat ieri că trei firme au depus oferte pentru achiziţionarea pachetului majoritar de acţiuni (81 la sută) al firmei Avioane Craiova - Alenia Aeronautica (Italia), AERO Vodochody
AVAS a anunţat ieri că trei firme au depus oferte pentru achiziţionarea pachetului majoritar de acţiuni (81 la sută) al firmei Avioane Craiova - Alenia Aeronautica (Italia), AERO Vodochody (Cehia) şi INAV (România).
Dintre ofertanţi a lipsit grupul suedez SAAB (producătorul avioanelor de luptă Gripen), care s-a declarat iniţial foarte interesat de privatizarea Avioane Craiova şi a fost prima dintre cele 17 companii care au cumpărat dosarul de prezentare şi au plătit taxa de acces la camera de date.
Richard Smith, director de marketing al Gripen, a explicat ieri, tranşant, că firma suedeză "nu poate asigura supravieţuirea pe termen lung a companiei Avioane Craiova fără contracte pentru Gripen, şi nu are niciun sens comercial să includem comenzi pentru Gripen înainte de a şti dacă România va cumpăra Gripen".
Declaraţia poate fi considerată un indiciu că suedezii au înţeles că nu sunt în cărţi pentru a livra avioane de luptă Armatei Române. Contractul este estimat la 3,5 miliarde de euro, iar SAAB a anunţat că e dispus să întoarcă această sumă în economia românească, prin aşa-numitul acord de offset. SAAB era considerat unul dintre favoriţi în atribuirea contractului pentru Armata Română, alături de Lockheed Martin (SUA), care produce avionul F-16, şi de grupul european Eurofighter, cu avionul Typhoon.
Americanii vor să câştige fără offset
La începutul acestei săptămâni, Departamentul american al Apărării a informat Congresul SUA despre posibilitatea de a vinde României 24 de F-16, plus echipamentele aferente, într-un contract estimat la 4,5 miliarde de dolari.
Americanii recunosc că nu au în vedere niciun acord de offset asociat vânzări