Percepţia idilică, învechită a dascălilor asupra propriei meserii supravieţuieşte încă în şcolile româneşti. Mulţi profesori români continuă să aibă o imagine idilică asupra propriei meserii: consideră că sunt plătiţi puţin, dar fac mult pentru şcoala românească sau că misiunea lor ţine mai mult de vocaţie decât de o bună pregătire profesională. Acestea sunt câteva dintre concluziile preliminare ale unui raport al Centrului „Educaţia 2000+“, realizat pe baza răspunsurilor a 505 profesori, din 20 de şcoli. Sursa: EVZ
„Modelul «Domnul Trandafir » este unul profund nefericit, din cauză că nu are nimic de-a face cu secolul în care trăim. La vremea lui, poate că funcţiona“, consideră Ovidiu Voicu, manager de proiect în cadrul Fundaţiei Soros România.
Majoritatea dascălilor cred că au o imagine proastă în cadrul societăţii: 60% sunt de părere că sunt apreciaţi puţin sau deloc de ceilalţi membri ai societăţii. Ei caută însă motivele în altă parte: vinovaţii sunt, în opinia lor, societatea, sistemul sau elevii. Cei mai rezervaţi sunt tinerii: doar 48% dintre profesorii sub 25 de ani sunt de părere că au o imagine negativă.
În ceea ce priveşte beneficiile materiale pe care le obţin, o proporţie covârşitoare - 98% - consideră că acestea sunt mici sau foarte mici. În acelaşi timp însă, 75% dintre ei spun că meseria le oferă satisfacţii mari sau foarte mari, iar 68% - că au o contribuţie cel puţin semnificativă în motivarea elevilor.
Dascălii, conştienţi de corupţie
Răspunsurile profesorilor arată o ruptură între ei şi societate: sunt discreditaţi de „lumea de afară“, dar valorizaţi de colegi. Totodată, cred că au un rol esenţial în relaţia cu elevii, dar că insuccesele ţin tot de copii. „Imaginea profesorului se află la intersecţia dintre trei straturi: cel idilic, în care dragostea pentru copii este principala mo